مدیریت امور پردیس های استان فارس

نخستین همایش کشوری موضوعی _تربیتی دانش محتوای آموزش فیزیک

 

نخستین همایش کشوری  موضوعی _تربیتی  دانش محتوای آموزش فیزیک، چهارشنبه 19/2/97 با حضور دکتر داودی سرپرست پردیس شهید باهنر شیراز، اساتید، دانشجویان و پژوهشگرانی از سراسر کشور در پردیس شهید باهنر شیراز برگزار شد.

در این همایش دکتر زارعی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و دبیر علمی همایش، ضمن تشریح روند برگزاری همایش؛ با اشاره به نمایه شدن این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و سایت سیویلیکا (ناشر تخصصی کنفرانس های کشور ) اظهار داشت: دبیرخانه همایش تعداد 42 مقاله از پژوهشگران سراسر کشور دریافت نموده که تعداد 6 عنوان در بخش ارائه شفاهی و 20 عنوان در بخش ارائه پوستر، برگزیده شدند.

در ادامه، دکتر منصور وصالی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، مطالبی پیرامون سندرم شاگرد اولی به عنوان  رویکردی منفی بیان نمود و خاطر نشان کرد:  شاگرد اول بودن بد نیست، آنچه بد است، درک و برداشتی است که از شاگرد اول ها می شود.

وی در ادامه به مقایسه ی رفتار شاگرد اولی ها با دانش آموزان عادی در مواجهه با حل مسائل علمی از جمله در زمینه فیزیک پرداخت.

ارائه مقالات منتخب از جمله  امین رحمانیان، با عنوان " آشنایی با آزمایشگاه مجازی و شبیه سازی پل وین – روبینسون"؛ حسین منزوی زاده، با عنوان "تعیین و اولویت بندی ویژگی های تدریس اثربخش فیزیک"، پژوهش حمیدرضا یونسیان با عنوان "دانش رشته های تخصصی pck و نظام آموزش و پرورش" و فاطمه اربابی فر با عنوان " آموزش فیزیک با توجه به ماهیت علم"، محمد ساکی با "عنوان نیازسنجی رشته ی آموزش فیزیک با رویکرد دروس عملی و مقایسه ی آن با ساختارهای مشابه"  و عارف عابشی با موضوع "تحلیل محتوای کتاب فیزیک یازدهم رشته ریاضی" به صورت شفاهی از دیگر برنامه ها بود.

دکتر پوست فروش، دیگر سخران همایش، با ارائه مطالبی  درخصوص "عنوان کج فهمی های دانش آموزان در درک فیزیک"، برخی کج فهمی های رایج در فیزیک، و ارائه راه حل برای این کج فهمی ها بیان نمود.

معرفی نشریه کشوری الکترونیکی علوم پایه پردیس شهید باهنر از سوی دکتر ساره حق خواه، عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم پایه پردیس شهید باهنر؛ سخنرانی کریمی، رئیس انجمن علمی آموزش فیزیک استان فارس و نماینده ی اتحادیه ی فیزیک ایران، بیان مطالبی  ازسوی دکتر خلیلی بروجنی، عضو دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی گروه فیزیک آموزش و پرورش با موضوع "نگاهی به دو الگوی جدید در آموزش فیزیک و پیامدهای آن در عمل" از دیگر برنامه های همایش بود.

شایان ذکر است در اختتامه همایش، به برگزیدگان در بخش ارائه شفاهی و پوستر، جوایز و لوح تقدیر اهداء شد.