رضاکچوئیان جوادی معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه" تماشا" در حاشیه برگزاری همایش نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم فارس در مرکز دانشگاه فرهنگیان استان فارس
دکتر کچوئیان معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور در گفتگوی اختصاصی با"تماشا"
در سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ هزارمعلم نیازمندیم
رضاکچوئیان جوادی معاون نظارت،ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشوردرگفتگوی اختصا صی با خبرنگار روزنامه" تماشا" درحاشیه برگزاری همایش نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم فارس درمرکزدانشگاه فرهنگیان استان فارس اظهار داشت: تبدیل دانشسرابه تربیت معلم یک اقدام بسیار شایسته ای بود.نگرانی عده ای از دلسوزان ازبرخی تغییروتحولات درکارکردهای مراکزتربیت معلم شاید به این دلیل است که در مقطعی، تربیت معلم ها تعطیل شدند. ما ۴۰۰ مرکز تربیت معلم در سراسر کشور داریم که از سال ۱۳۶۰ و ماقبل از آن تأسیس شده بودند و کار تربیتِ معلم را انجام می دادند ولی علی رغم همه تلاش ها و زحمات فقط ۹۸ مرکز و پردیس تربیت معلم مانده و فعال اند .۶۴ پردیس و مابقی مرکز هستند و ما در هر استان یک پردیس دختران و یک پردیس پسران را داریم. در هر استانی هم اگر شهرستانی جمعیت بیشتری را تشخیص دادیم که نیازبه تأسیس مرکز آموزش عالی فرهنگیان داشت اقدام می نماییم.
*تعطیلی تربیت معلم ها در مقطعی از زمان مشکلات بسیاری را به وجود آورد
وی گفت: گله مندی و ناراحتی عده ای از صاحب نظران و دوستان و همکاران از تبدیل دانشسراها به تربیت معلم نیست بلکه نگرانی از این است که چرا تربیت معلم ها در یک مقطعی از زمان تعطیل شدند و این تهدیدی بودکه باعث بروز مشکلاتی برای جذب و به کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش شد. کچوئیان افزود: ما در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی به دلیل بازنشستگی افزون بر ۳۵۰ هزار نفر نیروی فرهنگی که خروجی ما محسوب می شوند با مشکل جدی مواجه هستیم، زیرا هیچ نیروی ورودی نداریم که جایگزین آنها کنیم.نیروهای صاحب تجربه و تربیت شده که به سن بازنشستگی می رسند و قصد ترک خدمت در موقع زمانی خود را دارند باید افرادی جایگزین برای آنها باشد که ما متاسفانه در این زمینه کوتاهی کرده ایم.یعنی نیروهای کافی را تربیت نکرده ایم که بخواهیم جایگزین این عزیزان کنیم .
*دکتر بطحایی تاحدودی کسری معلم رامدیریت وجبران کرد ه اند
این مقام مسئول در دانشگاه فرهنگیان کشور یادآور شد :جناب آقای دکتر بطحایی مقام عالی وزارت تا حدود بسیاری با ارائه طرح های نو این مسئله را مدیریت و به نوعی بخشی از نیاز به معلم درکشوررا جبران کردندوتلاش نمودند،مدت زمان بازنشستگی را به تأخیر اندازند و یا با اجرای طرح هایی همچون دعوت از بازنشستگان و نیروهای حق التدریس که کار رارها کرده و بازنشسته شده بودند اقداماتی نموده تا بخشی از کسری نیروی انسانی و معلم مورد نیاز در آموزش و پرورش تامین گردد.اما اینکه چرا تعداد ۴۰۰ تربیت معلم به ۹۸ مرکز تربیت معلم رسیده خود جای نقددارد.عده ای میگویند چرا علی رغم نیاز به تعداد بیشترتربیت معلم، زیاد که نشده اند کمتر هم شده اند؟
*توسعه دانشگاه فرهنگیان ازاولویت های جدی ماست
معاون نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور خاطرنشان ساخت: ما داریم تلاش می کنیم که چون دیگر عنوان رسمی تربیت معلم را نداریم و بحث توسعه مراکز دانشگاه فرهنگیان مطرح است لذا باید برای راه اندازی حتی یک واحد دانشگاهی شاخص های استاندارد و مورد قبول وزارت علوم را رعایت کنیم. نمی توان متقاضی ایجاد دانشگاه فرهنگیان بود و بعد گفت" ما هم این تربیت معلم ها را احیا می کنیم" چون وزارت علوم چنین اجازه ای را به ما نمی دهد. از سوی دیگر مشکل اعتباری و مالی در ایجاد فضاهای دانشجویی چه مراکز تربیت معلمی و چه دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و فضاهای موجود دانشگاه فرهنگیان در اختیار این دانشگاه نیست و جزء املاک وزارت آموزش و پرورش محسوب می گردد.
*طرح ۱۰۰۳۱ برای تامین ۱۰۰ هکتار زمین اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در۳۱ استان کشوردرحال اجراست
این فعال آموزشی و چهره دانشگاهی در ادامه اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش به ما اجازه داده است که به صورت امانت از فضاهایی که فعلاً در آنها هستیم، استفاده کنیم .طرح ۱۰۰۳۱ دکتر خنیفر از زمان حضورشان در دانشگاه فرهنگیان در حال اجراست و در ۳۱ استان کشور باید ۱۰۰ هکتار زمین برای تاسیس دانشگاه فرهنگیان تهیه شود یعنی در هر استان ۱۰۰ هکتارزمین لازم است.حتی در مواردی که در برخی استان ها با مشکل کمبود زمین مواجه باشیم متراژ کمتر از ۱۰۰ هکتار هم مورد قبول ماست زیرا باید برابر مقدار زمین در نظر گرفته شده و عوامل جذب نیرو و سایر مسائل همچون بودجه مربوطه و غیره کار را شروع کرد تا بعد از اخذ بودجه ی تملک، کار ساخت و ساز شروع شود. در بخش تعمیرات هم نمی توانیم اقدامی کنیم زیرا ساختمان ها در اختیار آموزش وپرورش است، بودجه ای هم به ما نمی دهند که در این باره ما هزینه کنیم یا تجهیزاتی را که داریم تعمیر یا تعویض و یا ساختمان های فرسوده را به نوعی بازسازی و یا تعمیر کنیم. هزینه ای نیست
که ما بخواهیم حتی تخت خوابگاهی را که در آن استفاده میکنیم مورد تعمیرات یا خرید قرار دهیم، چون تمام اموال در اختیار آموزش و پرورش است کچوئیان همچنین تاکیدکرد:دست همه پیشکسوتان و صاحب نظران عرصه علم و آموزش خصوصاً مدرسا ن مراکز و کسانی که سال های سال درمراکز دانشسرا و تربیت معلم های کشور خصوصا شیرازو استان فارس کارکرده و سوابق روشن دارند را می بوسم وب این بوسه افتخار میکنم و نیازمند رهنمودها و هدایت های آنان برای پیشبرد امور مان هستیم.
*دانشگاه فرهنگیان نیازمند تجارب اساتید تربیت معلم هاست
وی درپایان بیان داشت: دانشگاه فرهنگیان نیازمند تجارب اساتید تربیت معلم هاست. اینها اندوخته های بسیار ارزشمند و گنجینه های فکری برای نظام تعلیم و تربیت کشور اند و می توانند با رهنمودهای فکری اندیشه ورزی و خرد ورزی ایشان به ما که سوابق کمتری نسبت به آنان داریم طرح و ایده داده و راهنمایی یا کمک می کنندتا بتوانیم این دستگاه را بهتر مدیریت و نظارت کنیم. معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان از مدیریت دانشگاه فرهنگیان شیراز جناب آقای دکتر اناری نژاد و همکارانشان که در اجرای برنامه فاخر و ارزشمند همایش نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در فارس و کشوردکشوردرشهرشیراز همت نموده واز پیشکسوتان این حوزه یادی کرده و تجلیل نمودندتشکرو اظهار امیدواری کرد: در سالهای آتی شاهد تهیه و تدوین دانشنامه تربیت معلم از این استان(فارس وشیراز) و همچنین انتشار کتاب ها و مقالاتی از استادان و پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت در مراکز دانشسراها و تربیت معلم های استان فارس وشهرشیرازباشیم.
گفتنی است در تاریخ دوشنبه دهم دی ماه ۱۳۹۷ دانشگاه فرهنگیان استان فارس باهمکاری و همراهی جمعی از استادان و پیشکسوتان و کارکنان صدیق این دانشگاه وباحضورجمع کثیری از مسئولان عالی استان "همایش باشکوه یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در استان فارس"را در تالار اجتماعات این دانشگاه" کوی زهرا"برگزار و با ارائه برنامه های مختلف واهدای لوح تقدیرو تندیس ویژه این همایش از بزرگان عرصه تعلیم و تربیت، روسای قبلی مراکز دانشسراها و تربیت معلم های استان و پیشکسوتان شاغل در این مراکز تجلیل و تقدیر به عمل آورد.