راه ثبات وتعالی آموزش وپرورش ازدانشگاه فرهنگیان میگذرد
نشست خبری دکتر افلاکی فرد مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان فارس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان فارس دکتر افلاکی فرد مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران به معرفی مولفه ها و رسالتهای دانشگاه فرهنگیان فارس پرداخت و مشکلات و چالش های موجود را مطرح نمود . رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس گفت: در اول مهرماه استان فارس با کمبود ١٢هزار معلم روبروست. دکتر حسین افلاکی فرد در جمع خبرنگاران با اشاره به این که دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه مأموریتمحور و رسالتگراست و راه ثبات وتعالی آموزش وپرورش ازدانشگاه فرهنگیان میگذرد خاطر نشان کرد: دراکثر دانشگاه ها علوم مختلف تدریس میشود اما در دانشگاه فرهنگیان تلاش میکنیم مؤلفههایعلمی و پرورشی را به طور موازی به پیش برده و نیروهای کارآزمودهای را برای تدریس در اختیار اموزش و پرورش قرار دهیم. وی با بیان این که دانشگاه فرهنگیان تأکید فراوانی بر پرورش اصول مهارتی دارد، عنوان کرد: رسالت معلمان تربیت نسل آینده کشور است و رهبر معظم انقلاب از این مجموعه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش یاد میکنند که این اندیشه گرانبها باعث تبلور و پویایی دانشگاه فرهنگیان شده است. دکترافلاکی فرد با اشاره به اینکه رئیس هیئت امنا دانشگاه فرهنگیان در کشور رییس جمهور و در استانها استاندار مسئولیت ریاست هیئت امنا را بر عهده دارد خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این دانشگاه و مشکلات پیش رو ، از تمامی دستگاهها و نهادها ی استان تقاضای همکاری با دانشگاه فرهنگیان فارس را داریم، چرا که مهمترین هدف این دانشگاه تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش بوده و دانشگاه فرهنگیان فارس امکان جذب دانشجوی بیشتر را دارد؛ اما علی رغم کمکها و مساعدتهاینماینده دولت در استان فارس هنوز ساختارهای فیزیکی آن توسعه نیافته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مهرماه سال جاری بیش از ۵٧٠نفر از فارغالتحصیلان این دانشگاه در مدارس استان کار خود را آغاز میکنند. اما در نظر داشتهباشیم آموزش و پرورش فارس در حدود ١٢هزار نیروی آموزشی کم دارد و فعالیت دانشگاه فرهنگیان برای تأمین نیروهای انسانی توانمند بسیار حایز اهمیت است. رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس با اشاره به این مسئله که آموزش پرورش برای رفع کمبود نیروی انسانی و تأمین نیروهایی مورد نیاز به ناچار از نیروهای بازنشسته دعوت به همکاری میکند که در این شرایط کار منطقی به نظر میرسد بیان داشت: اما از نیرویهایپیشکسوت آموزش و پرورش باید در حوزههایمشورتی استفاده کرد و باید نیروهای جوان و کارآمد را در دانشگاه فرهنگیان تربیت کنیم تا بتوانیم کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را پوشش دهیم . دانشگاه فرهنگیان فارس از لحاظ برخورداری از تعداد پردیسها و مراکز اموزشی بعد از تهران با ۲ پردیس و ۵ مرکز در رتبه دوم قرار دارد و جزو چهار استان درجه الف کشور است. دکترافلاکی فرد در ادامه به فعالیت این دانشگاه در حوزه تربیت نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۳۲۰۰ دانشجو در دوره کارشناسی و ارشد در دانشگاه فرهنگیان فارس مشغول به تحصیل هستند و ۸۵۰ دانشجو نیز براساس ماده ۲۸ که با آزمون استخدامی وارد این دانشگاه شدهاند، مراحل اموزشی را طی کرده و در نهایت بیش از ۴۲۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان فارس تحت آموزشهایعلمی و پرورشی قرار دارند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیتهای آموزشی این دانشگاه در دوران کرونا و در ایجاد بسترهای لازم در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: هنوز بسیاری از افراد به مهارتهایاستفاده از فضای مجازی مسلط نیستند یا ابزار آن را به دلایلی در اختیار ندارند. به همین دلیل دانشگاه فرهنگیان با همراهی سازمان بسیج فرهنگیان کشور جشنواره ایدهپردازی را راهاندازی کرد که علاقهمندان میتوانند در قالب کلیپ، فیلم، کاریکاتور، نقاشی و نوشته ایدههای خود را برای پویایی تعلیم و تربیت ارائه کنند. رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس به ضعفهایزیرساختی در فضای سایبری اشاره کرد و گفت:در برخی نقاط دسترسی به اینترنت امکانپذیر نمی باشد و به همین دلیل در قالب جشنواره ایدهپردازی تلاش میکنیم بهترین آثار را در زمینههایفیلم، تقاشی، کاریکاتور و غیره را جذب کرده و از 5 اثر برگزیده تقدیر به عمل خواهد امد. همچنین از هر استان یک اثر به مرحله کشوری راه میباید که ضمانت اجرایی نیز دارد. وی در ادامه تصریح نمود: موضوع یادگیری مؤثر به عنوان یکی از محورهای جشنواره ایدهپردازی مطرح و مهم است ولذا یادگیری مؤثر در دوران کرونا، ارزشیابی مؤثر در آموزش های غیر حضوری، نقش خانواده در تربیت و یادگیری، رسانه، فضای مجازی و یادگیری مؤثر از بخشهای مورد نظر برای تهیه آثارهستند که باید موردتوجه مخاطبان گروههای هدف شرکت کننده در این جشنواره مهم قرارگیرد. الگوی تربیتی مؤثر نظام آموزشی بعنوان یکی دیگر ازمحور های این جشنواره است و همسویی جریان تربیت خانواده و تعلیم و تربیت رسمی، نقش انجمن اولیاء و مربیان، تأثیر سواد رسانه و فضای مجازی بر کارکرد نقش معلمان محرز است.تربیت دانشآموز، وظیفه شناسی و احساس مسئولیت معلمان و.... در شرایط کرونا به عنوان ایدههای قابل استفاده یکی ازاهداف برپایی جشنواره ایده پردازی توسط دانشگاه فرهنگیان باهمکاری بسیج فرهنگیان استان است.ضمنا دراین جشنواره بخش زیرساخت شبکه شاد،قوتها، ضعف ها و راهکارها، توانمندی معلمان در بهرهگیری از ابزار رسانه و فضای مجازی میتواند مورد تحقیق قرار گیرد. در این شرایط کرونایی تمام هم وغم ما ایجاد بستری مناسب وهمچنین استفاده از تجربیات صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در جهت ارتقای سطح آموزش مجازی دانشجو معلمان می باشدو بناداریم تادرترم جدید، آموزش مجازی رامدنظرقراردهیم . انشاءالله که با حمایت های وزارت آموزش وپرورش و تلاش های قابل تحسین تیم مدیریتی دکتر خنیفر ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان روز به روز شاهد بالندگی این دانشگاه و تعلیم و تربیت کشور باشیم.