مدیریت امور پردیس های استان فارس

به میزبانی دانشگاه فرهنگیان فارس برگزار شد :

برگزاری دوره سیاست ها و الزامات تدوین محتوای آموزشی و کتب درسی دانشگاه فرهنگیان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان فارس ،  مدیریت پشتیبانی و تولید علم بومی دانشگاه فرهنگیان، به منظور مشارکت هر چه بیشتر اعضای هیات علمی در تدوین کتب درسی دانشگاه فرهنگیان، دومین نشست " سیاست ها و الزامات تدوین محتوای آموزشی و کتب درسی دانشگاه فرهنگیان" را به میزبانی استان فارس و با حضور  دکتر اسماعیل اولی، مدیر پشتیبانی و تولید علم بومی ،دکتر مهدی نامداری پژمان، مدیر کل نشر و اطلاع‌رسانی علمی، دکتر افلاکی فرد رییس دانشگاه فرهنگیان فارس و جمعی از اعضای هیات علمی استان های فارس ، بوشهر و هرمزگان برگزار کرد.

 

در این نشست تخصصی دکتر افلاکی فرد با تاکید به ضرورت محتوا سازی تخصصی در دانشگاه فرهنگیان بیان داشت :  امروزه مظهر تعلیم و تربیت  و نظام آموزش و پرورش کتاب های درسی است گرچه این نماد و مظهر در کشورهای توسعه یافته در حال تغییر و دلخوش دگرگونی است و بیشتر به سمت تجارب زیسته در حال حرکت است اما هنوز در نظام تعلیم و تربیت کشور ما کتب و محتوای آن به عنوان نماد و مظهر تعلیم و تربیت راه ارتباطی مهمی را بین مولفین و خوانندگان طی می کند و در دانشگاه هاو مراکز آموزشی ضرورت نگاه منطقی به محتوای کتب بسیار حیاتی به نظر می رسد .

وی در ادامه تصریح نمود: با عنایت به اینکه شاهد هستیم در منابع و رفرنس های دانشگاهی هنوز از منابع قدیمی استفاده می شود پس باید به فکر تدوین و تالیف کتب دانشگاهی جدید باشیم . محتوا سازی و محتوا نویسی آموزشی یکی از ضرورت های است که  اعضای هیات علمی  باید در فضای حرفه ای خود آن را دنبال کنند بنابراین می طلبد که به پژوهانه های پژوهشی اعضای هیات علمی نگاه ویژه ای داشت .

وی در ادامه افزود : محتوا سازی کتابهای درسی و دانشگاهی  در دانشگاه فرهنگیان که دانشگاهی ماموریت گرا و ماموریت محور است بسیار با دانشگاه های دیگر  متفاوت است و بهترین کسانی که می توانند برای دانشجویان این دانشگاه منابع را تالیف و تدوین کنند اعضای هیات علمی همین دانشگاه هستند زیرا به واسطه تربیتی بودن ساختار این دانشگاه با چالش ها وضرورت های آن آشنایی کامل دارند و در محتوا سازی ویژه این ساختار آموزشی -تربیتی می توانند نگاه ویژه ای داشته باشند . بنابراین آنچه مسلم است باید انگیزه پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان تقویت و ارتقا یابد ،زیرا زبان دانشگاه زبان آکادمیک است و زبان آکادمیک پژوهش است .

سپس اقای دکتر اولی ضمن تبین و جایگاه محتوا در اسناد بالا دستی من جمله سیاست ابلاغی مقام‌معظم رهبری، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه بدلیل دارا  بودن تخصص  در دانش موضوعی و داشتن تجربه  در حوزه پاداگوژی و آموزش به بهترین شکل می توانند در راستای ماموریت دانشگاه ، در تدوین کتاب درسی دانشگاه فرهنگیان نقش آفرینی کنند. وی هم چنین با توجه به اصلاح برنامه درسی رشته های دانشگاه و نیاز بالا در تالیف کتاب برای هر رشته دانشگاهی، بر مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی تاکید کرد.

سپس اقای دکتر نامداری

اهداف برگزاری این دوره را توانمندسازی اساتید در زمینه تولید منابع درسی در راستای برنامه‌های مصوب درسی اعم از تولیدی و بازنگری، ترغیب و تشویق گروههای آموزشی به انجام و تولید منابع درسی مبتنی بر رویکرد مشارکتی، و ارتقای سطح منابع یادگیری دانشگاه  دانست  و در ادامه افزود : برگزاری اینگونه کارگاه‌ها و نیز تدوین دستورالعمل ‌ها مسیر را برای دستیابی به اهداف تولید محتوا هموار می‌سازد.

در پایان  این اعضای هیات علمی به بحث و تبادل نظر درباره ضرورت ها و چالش های پیش رو در تالیف کتب دانشگاهی و تدوین محتوای آموزشی ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پرداختند .

گفتنی است در انتهای این دوره از اعضای هیات علمی تقدیر به عمل آمد‌‌.