مدیریت امور پردیس های استان فارس

دومین جلسه شورای سیاستگذاری همایش های ملی دانش آموزش محتوا(pck) دانشگاه فرهنگیان در شیراز برگزار شد.

دومین جلسه شورای سیاستگذاری همایش های ملی دانش آموزش محتوا(pck) دانشگاه فرهنگیان در شیراز برگزار شد.

 

دومین جلسه شورای سیاستگذاری همایش های ملی دانش آموزش محتوا(pck) دانشگاه فرهنگیان در شیراز برگزار شد.

این همایش که با حضور دکتر صحرایی رییس دانشگاه فرهنگیان کشور، دکتر طاهری نیا معاون وزیر و رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دکتر موسوی معاونت فناوری و پژوهش دانشگاه فرهنگیان، روسای دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور ، سرپرست دانشگاه فرهنگیان فارس و اعضای هیات علمی این دانشگاه در فارس برگزار شد به بررسی دانش آموزش محتوا (pck) در دانشگاه فرهنگیان اختصاص داشت.
رییس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: در این دانشگاه در ۱۹ رشته شغلی نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش در رشته‌های معلمی مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تربیت می‌شوند.
صحرایی افزود: حدود ۳۰ تا ۳۳ درصد دروس دانشگاه فرهنگیان، دروس شایستگی معلمی هستند که تنها در این دانشگاه تدریس می‌شوند.
وی افزود: این همایش با هدف تقویت این دروس، راهکارهای توسعه منابع درسی، ارزشیابی و تولید محتوای این دروس برگزار شد.
در این نشست بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های آموزشی، راه اندازی هسته های پژوهشی در دانشگاه‌های فرهنگیان و انطباق برنامه‌های درسی با تحولات و نیازهای روز جامعه تاکید شد.


دکتر صحرایی عنوان کرد :
امروز ادبیات فرا رشته ای مطرح است و باور همه این است که پدیده های در هم تنیده در یکدیگر اثر گذار و پیوسته هستند.
وی با معرفی کتاب برنامه طراحی معماری کلان تعلیم و تربیت اشاره کرد که اجزای طراحی معماری کلان شاکله تعلیم و تربیت کلان است و در دانشگاه فرهنگیان باید دروس pck تقویت شوند. موضوعpckاز اهمیت فراوانی برخوردار است و ما معتقدیم که معلمی یک حرفه است و یک فن است پس میطلبد که به فنون معلمی مجهز شویم .
وی در ادامه تصریح نمود :از بین سیستم های یادگیری ، یادگیری غیر مستقیم از اهمیت بسزایی برخوردار است .

این مقام مسوول در ادامه افزود:دروس کارورزی باید به بهترین شکل ممکن دنبال شود زیرا دروس کار ورزی متمایز کننده واحدهای درسی دانشگاهی فرهنگیان از هم هستند و معلم راهنما در دروس کارورزی نقش مهمی را به عهده دارد .
وی افزود : برنامه درسی دانشگاه و نحوه پیاده سازی آن باید اصلاح شود و نهضت تولید منابع درسی که نیاز بسیار مهمی است و باید متناسب با ظرفیت ها جدی گرفته شود.
ایشان خروجی همایش دانش آموزش محتوا pck را در یک کلام تغییر و اصلاح آرایش درونی دانشگاه دانست .


رضامراد صحرائی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص روند اجرایی دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه دو وظیفه مهم دارد که عبارت اند از تربیت معلم برای مدارس کشور و توانمند سازی معلمان فعلی ، مدیران و کارمندان آموزش پرورش .
وی افزود:سالانه 25 هزار نفر از طریق کنکور سراسری جهت دانشجو شدن در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته میشوند که به مدت 4 سال درس میخوانند تا یه طور کامل معلم شوند.
صحرائی با بیان اینکه دانشجو معلمان یک برنامه درسی اختصاصی برخوردار هستند تصریح کرد: برنامه درسی اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در اختیار دانشجویان قرار میدهد و هر دانشجو بر اساس رشته ای که پذیرفته شده همچون فیزیک، شیمی و ریاضی به صورت تخصصی تحصیل میکنند .


رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه با توجه به اعلام اموزش پرورش کل کشور 190هزار معلم سالانه نیاز دارد بیان کرد:استفاده از معلمان بازنشسته قانونی بوده و دبیران بازنشسته میتوانند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند.
این مقام مسئول تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان استان فارس دچار کمبود فضای کافی و امکانات رفاهی است و اگر تا سال آینده برطرف نشود دانشجویی پذیرش نخواهیم کرد.
وی در پایان افزود: روش های اموزشی دانشگاه فرهنگیان قدیمی نیست اما تلاش میکنیم که روش تدریس جدید تر شود.


در ادامه دکتر موسوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در این جلسه درباره ضرورت فعالیت های پژوهشی اعضای علمی تاکید کرد وی در خصوص پرونده ترفیع اعضای هیات علمی بیان داشت که مقالات اعضای هیات علمی باید در همایش هایی که در isc نمایه شده چاپ شود تا بتوانند از امتیاز آن استفاده کنند. وی در همین خصوص افزود : امروزه در تمامی رشته های دانشگاه فرهنگیان همایش اجرا میکنیم که این به اعضای هیات علمی کمک میکند که امتیاز پرونده ترفیع خود را بالا ببرند .
وی اشاره نمود که یکی دیگر از مواردی که میتواند سطح علمی همایش ها را کیفی تر بکند حمایت های معنوی سازمان های علمی و دانشگاه های معتبر است که بتوانیم لوگوی آنها را در همایش داشته باشیم و به کیفی سازی همایش کمک میشودحضور سخنرانان ویژه نیز میتواند به این امر کمک نماید .


وی در خصوص تشکیل کمیته های علمی همایش نیز اشاره و تاکید نمود که باید از اعضای هیات علمی سایر دانشگاه ها در کمیته علمی استفاده شود .

معاون فناوری و پژوهش دانشگاه فرهنگیان در ادامه تصریح نمود بنا بر تاکید وزارت علوم کار گاه هایی مربوط به اخلاق پژوهشی باید به صورت مستمر برای اعضای هیات علمی برگزار شود .
ایشان درباره سایر فعالیت های معاونت پژوهشی توضیحات جامع و مانعی ارائه نمود .

همچنین در این همایش معاون وزیر و رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی دکتر طاهری نیا بیان داشت : قبول دارم که وضعیت معیشت معلمان بسیار نا مناسب بوده اما تکلیف بر زمین مانده بعد از یازده سال یعنی رتبه بندی معلمان اجرایی شده است.


علی باقر طاهری‌نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و عضو دائمی شورای معاونین وزارت عتف در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در بین مجموعه دانشگاه ها و موسسه های اموزش عالی کشور در یک نهاد ممتاز و متمایز است گفت:این دانشگاه از برجستگی ها و اثر بخشی ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: دانش اموختگان سایر دانشگاه ها دغدغه جدی اشتغال و دوره توقف نظام وظیفه دارند اما دانش اموختگان دانشگاه فرهنگیان به طور مستقیم و برای طولانی مدت وارد شبکه تعلیم و تربیت کشور میشوند که یک وجه مهم است که باید موردتوجه قرار گیرد.

طاهری نیا با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان راهبردی ترین دانشگاه کشور به لحاظ زیر ساخت های تمدنی و اثر سازی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی محسوب میشود تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم در بین تمام دانشگاه ها توجه ویژه ای به دانشگاه فرهنگیان دارند .

عضو شورای معاونین وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری انگیزه سرشار ، مهارت و دانش کافی معلمان مثلث شکل دهنده تعلیم و تربیت کار آمد دانست و بیان کرد: قبول دارم که وضعیت معیشت معلمان بسیار نا مناسب بوده اما تکلیف بر زمین مانده بعد از یازده سال یعنی رتبه بندی معلمان اجرایی شده است.

 

روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان فارس