کارگاه تربیت کودک و شخصیت نوجوان در پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
دکتر حمید کثیری کارشناس حوزه تربیت کودک و موسس استارتاپ تَربیاَپ در ابتدا به چارچوب های ذهنی مسلط در افکار عمومی اشاره کرد و بیان داشت: طبق آخرین تحقیقات دانشگاهی بسیاری از گزارههایی که در ذهن ما تحت عنوان "نظافت" مطرح میشود و کودکان را به رعایت آن ملزم میکنیم برای بچههای زیر هفت سال مانع رشد است. استفاده از بازیهای بچگانه که حواس کودک و نوجوان را درگیر میکند حتی اگر موجب کثیف یا خاکی شدن کودک شود برای یادگیری او بسیار سودمند است .
کثیری ادامه داد: برخی رویکردهای آموزشی در جهان بر این نکته تاکید دارند که مدارس به گونهای طراحی شود که کودک تا کلاس سوم یا چهارم ابتدایی امکان بازی کردن در خاک را از دست ندهند حتی در این مدارس حیاط مهدکودک و مدرسه را آسفالت نمیکنند و از دانشآموزان میخواهند که بدون کفش وارد محیط خاکی مدرسه شوند.
وی عنوان کرد: براساس هرم یادگیری بنجامین بلوم؛ حفظ کردن پایینترین سطح از یادگیری است، باید سعی کنیم در مرحله بعد به درک مطلب و فهم موضوع دست پیدا کنیم، در مرحله سوم باید مطلب موردنظر را کاربردی کنیم و در مرحله بعد باید مطالبی که فرا گرفته شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، پله بعدی "نقد و ارزیابی" است؛ درواقع در این مرحله باید عملکرد خودمان را در قیاس با دیگران مورد ارزیابی قرار دهیم تا بتوانیم ایرادات کار خود را تشخیص بدهیم، در مرحله نهایی باید به خلق یک مدل جدید برسیم.
کارشناس حوزه تربیت کودک خاطرنشان کرد: یکی از مدلهای آموزشی تاثیرگذار که به دانشجومعلمان پیشنهاد میکنم در طی دوران تدریس از آن استفاده کنند؛ مدل "کلاس معکوس" است که بنده این مدل را اولین بار از دکتر محمد نیرو فرا گرفتم. در این مدل آموزشی دانشآموز قبل از ورود به کلاس، فیلم آموزشی مطالب را میبیند و نکتهبرداری های لازم را انجام میدهد تا بتواند با ذهنی آماده وارد کلاس شود، درواقع کلاس درس برای این دانشآموز بعنوان محل رفع اِشکال معنا پیدا میکند، طبق برآوردهایی که انجام شده است؛ میزان یادگیری با این مدل به طور قابل توجهی ارتقا پیدا میکند.
در نشست دوم کارگاه کارگاه تربیت کودک و شخصیت نوجوان، محمدحسین حقپناه به بیان سخنانی در زمینه روانشناسی نوجوانان پرداخت و ظرافتهای روانشناختی در برخورد با نوجوانان را مورد واکاوی قرار داد.
وی به اهمیت شناخت پیچیدگی های شخصیت نوجوانان اشاره کرد و بیان داشت: شما در جایگاه "معلمی" قرار است در بین نوجوانان فعالیت کنید که لازمه آن همدلی کردن با این قشر اجتماعی است، نوجوانی که مخاطب شما قرار گرفته است باید احساس کند که شما شبیه او هستید، ادبیات شما، تکهکلامهای شما، لباس شما و... باید به گونهای باشد که نوجوان احساس غریبگی نکند.
بعد از اینکه بین شما و نوجوان؛ نوعی حس مشترک بوجود آمد در مرحله بعد میتوانید او را به انجام یک سبک رفتاری خاص دعوت کنید و به عملکرد او جهت بدهید، بعد از این مراحل است که تازه کار معرفتی و شناختی آغاز میشود، اما با عرض تاسف باید بپذیریم که در مراکز تربیتی ما غالبا این مسیر بصورت معکوس طی میشود؛ یعنی در ابتدا میخواهیم نوجوان را با یک جریان معرفتی خاص پیوند بزنیم و "ایجاد حس مشترک" را به آخرین مرحله تعاملاتمان موکول میکنیم.
این کارشناس سیاستگذاری فرهنگی به عدم یکپارچگی شخصیت نوجوانان ایرانی اشاره کرد و بیان داشت: مهمترین علت چندتکه شدن شخصیت نواجوانان ایرانی و بحران هویت در بین آنان، توهم انتخابی میباشد که در هایپرمارکت زیست مجازی آنها بوجود آمده است، باید این مسئله را عمیقا درک کنیم که امکان انتخابهای بیشتر به معنی انتخاب درستتر نیست.