مدیریت امور پردیس های استان فارس

دستورالعمل برگزاری دوره تابستانی 1395 و همچنین شیوه نامه معرفی به استاد

با احترام  و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه مبارک، در راستای استفاده بهینه از توان و قابلیت های منابع، صرفه جویی در زمان و استفاده از تمام ظرفیت های موجود، هم چنین فراهم نمودن شرایط لازم جهت دانش آموختگی به موقع و جلوگیری از اشکالات استخدامی دانشجومعلمان گرامی؛ در زیر شیوه نامه برگزاری دوره تابستانی 1395 برای دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ورودی سال های 1391 و 1392 تمامی رشته ها به همراه «شیوه نامه اجرایی ارائه درس به صورت  معرفی به استاد» جهت برنامه ریزی و اجرا ابلاغ می گردد

 

شیوه نامه برنامه ریزی آموزشی دوره تابستان  1395

مقدمه

     به استناد ماده 7 آئین نامه آموزشی دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته (ابلاغیه مورخ 24/12/1393 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و با هدف کمک به اتمام تحصیل به موقع دانشجومعلمان ورودی سالهای 1391، 1392 و 1393 دانشگاه و با عنایت به آموزه های سال اقتصاد مقاومتی، این شیوهنامه تدوین شده است.

ماده 1- اصطلاحات و مفاهیم مورد استفاده در این شیوه نامه به شرح زیر است:

  1. آئین نامه: منظور آئین نامه آموزشی دوره های کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) است که در تاریخ 24/12/ 1393 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است.
  2. وزارت: منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
  3. دانشگاه: منظور دانشگاه فرهنگیان است.
  4. استاد راهنمای آموزشی: عضو هیأت علمی آگاه و مسلط به امور آموزشی است که از سوی گروه آموزشی مربوطه انتخاب می شود تا راهنمای تحصیلی دانشجو از تاریخ ورود تا دانش آموختگی باشد (ماده 2 آئین نامه).      

ماده 2- برگزاری دوره تابستانی 1395 با هدف کمک به دانش‎آموختگی تمامی دانشجومعلمان کارشناسی پیوسته ورودی سالهای 1391 و 1392 در تمامی رشته ها برنامه‎ریزی و اجرا می‎شود و پردیس‎ها و مراکز تابعه مکلف هستند با رعایت مررات مربوط به تمامی تقاضاهای دانشجومعلمان پاسخ مثبت دهند.

تبصره 1: مدیران امور پردیس های استانی مجازند به آن دسته از دانشجومعلمان ورودی سال 1393 که بنا به عللی موفق به گذراندن دروس پیش نیاز خود نگردیده اند و احتمال می رود این امر منجر به اختلال در روند آموزشی یا دانش آموختگی به موقع دانشجومعلمان گردد، اجازه شرکت در دوره تابستانی را بدهند.

ماده 3- شورای آموزشی استان موظف است با همکاری شورای پردیس بر فرایند برنامه ریزی و ثبت نام، نظارت نماید و شرایطی را ایجاد کند که نسبت به شناسایی واحدهای درسی باقی مانده دانشجومعلمان ورودی 1391 و1392 اقدام شود و با عنایت به شرایط پردیس ها برای ارائه دروس در نیمسال های آینده جهت دانش آموختگی، اقدامات لازم به عمل آید.

ماده 4- مدیران امور پردیس های استانی موظفند نسبت به بکارگیری اعضای هیات علمی،  مدرسان و آموزشگران مجرب در دوره تابستانی تمهیدات لازم را با همکاری روسای پردیس ها و در ازای پرداخت حق التدریس، فراهم نمایند. استفاده از اشخاص دارای صلاحیت تدریس در این دوره الزامی است.

تبصره: پرداخت حق التدریس دوره تابستانی 1395 (به میزان 16+1 جلسه) مشمول 20% (بیست درصد) اضافه پرداخت است.

ماده 5- مدیران امور پردیس های استانی مکلف هستند امکانات و تجهیزات سرمایشی مناسب جهت برگزاری دوره تابستانی را فراهم نمایند.

ماده 6- رعایت زمان بندی اجرای دوره تابستانی به شرح تقویم زمانی (پیوست)، الزامی است.

ماده 7- به استناد بند 23 ماده 2 آئین نامه، دوره تابستان شامل 6 هفته آموزش و یک هفته امتحانات پایانی است.

ماده 8- به استناد نامه شماره 70039/21/2 مورخ 11/04/1394 معاون محترم آموزشی وزارت ارائه 8 واحد درسی در دوره  تابستان برای تمامی دانشجومعلمان ورودی سال 1391و 1392 بلامانع است. 

ماده 9- به استناد ماده 8 آئین نامه در صورتی که دانشجو در آخرین نیمسال  تحصیلی برای دانش آموختگی حداکثر 2 درس نظری داشته باشد، با تایید گروه آموزشی و با رعایت سقف واحدهای آن نیمسال (موضوع تبصره های 2و3 ماده 7) می تواند دروس را به صورت معرفی به استاد در آن نیمسال یا دوره تابستان براساس شیوه نامه دروس معرفی به استاد، که پیوست است،  بگذراند.

ماده 10- پردیس ها مجاز به ارائه دروس نظری، نظری-عملی و عملی در این دوره تابستانی هستند، ولی ارائه درس «کارورزی» و درس «کارنمای معلمی( پروژه) » در دوره تابستانی ممنوع است. 

تبصره 1: در مواردی که دانشجومعلمی با ارائه درس «کارنمای معلمی» در تابستان دانش آموخته می شود، با تصویب شورای آموزشی استان ارائه درس مذکور بلامانع است. 

تبصره 2: پردیس ها و واحدهای تابعه به نحوی جهت ارائه دروس برنامه ریزی نمایند که ارائه دروس تعلیم و تربیت اسلامی در اولویت قرار گیرد.

ماده 11- در دوره تابستانی، رعایت تمامی مقررات مربوط به «منشور کیفیت  آموزش دانشگاه (بازنگری شده سال 1394)» الزامی است. ارائه هر نوبت دروس باید با فاصله زمانی روزانه باشد.

تبصره 1: به استناد بند 5 منشور کیفیت آموزش دانشگاه (بازنگری شده سال 1394) تاکید می شود حداقل دانشجو برای تشکیل کلاس در دروس نظری عمومی 35 نفر، نظری تخصصی 25 نفر و عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی 15 نفر  است.

تبصره 2: گروه های آموزشی ملزم هستند برای هر واحد درس نظری، یک ساعت زمان واقعی (50 دقیقه برگزاری کلاس و 10 دقیقه استراحت) در برنامه تشکیل کلاس ها لحاظ کنند. ضروری است برنامه زمان بندی تمام دروس براساس زمان کامل مقرر در سرفصل دروس، تنظیم و در سامانه ثبت شود.

تبصره 3: در شرایط اضطراری، ارائه درس دو واحدی و کمتر از آن به صورت پیوسته در یک روز، بلامانع است.

ماده 12- به استناد ماده 17 آئین نامه حضور دانشجومعلم در تمامی کلاس های درس و جلسه امتحان  دوره تابستانی الزامی است. غیبت بیش از حد مجاز (به میزان سه شانزدهم براساس مستندات معتبر تشکیل کلاس) غیرموجه و نمره درس صفر منظور می گردد.

ماده 13- همه آموزشگران موظف اند در همه جلسات درس نسبت به حضور و غیاب اقدام و نتیجه را ثبت نموده و به آموزش پردیس یا واحدهای تابعه گزارش نمایند.

ماده 14- انتخاب واحد دوره تابستانی، قطعی است و امکان حذف و اضافه دروس وجود ندارد.

ماده 15- مهمانی و جابجایی و انتخاب واحد با تایید استاد راهنمای آموزشی هر دانشجومعلم در بین پردیس های سراسر کشور برای دوره تابستان، بلامانع است.

ماده 16- مهمان شدن دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان  صرفا" به  دانشگاههای دولتی روزانه بلامانع    است.

ماده 17- ارائه واحد تابستانی برای معلم دانشجویان کارشناسی ناپیوسته با تایید گروه آموزشی به شرط آن که تمامی مقررات مربوط به «منشور کیفیت آموزش دانشگاه» رعایت گردد و در روزهای تشکیل کلاس های پیوسته اجرا شود (منجر به استفاده از روزهای دیگری در طول هفته نشود) بلامانع است.

تبصره: چنانچه به هر دلیلی تعداد متقاضیان کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به حد نصاب لازم (10 نفر)  برای تشکیل کلاس نرسد، مدیریت امور پردیس های استانی می تواند با هماهنگی سایر استان ها کلاس را به صورت ادغامی (تجمیعی) برگزار نماید.

ماده 18- بر اساس مفاد نامه شماره 300/2340/50000/د مورخ 05/03/1395 دروس آزمایشگاهی به صورت تجمیع در برخی از پردیس های، که فهرست آنها متعاقبا" اعلام می گردد، برگزار خواهد شد.

ماده 19- حق الزحمه عوامل اجرایی در طول دوره تابستانی در پردیس یا مرکز، به تناسب حجم کار واگذار شده، قابل پرداخت است. شیوه‎نامه محاسبه و پرداخت، متعاقبا اعلام می شود.

ماده20- دوره زمانی برگزاری کلاس های  تابستانی از 26 تیر تا 11 شهریور مطابق جدول شماره (1) است.

                    

جدول 1: زمان بندی برنامه اجرایی دوره تابستان 1395

ردیف

شرح فعالیت

محدوه زمانی

توضیحات

1

تعریف دروس توسط پردیس/ مرکز

تا 10/04/1395

 

2

انتخاب واحد توسط دانشجومعلم

12/04/95 لغایت 15/04/1395

برنامه زمانبندی انتخاب واحد از طریق سامانه اعلام می شود.

3

برگزاری کلاس های درس 

26/04/95  لغایت 03/06/1395

 

4

دریافت کارت ورود به جلسه امتحان از سامانه

23/05/95 لغایت 04/06/1395

 

5

برگزاری امتحانات

06/06/95 لغایت 11/06/1395

 

6

اعلام و ثبت نهایی نمرات در سامانه

07/06/95 لغایت 17/06/1395

به همه استادان ضرورت اعلام به موقع نمرات تاکید شود.

7

بررسی پرونده و تایید نهایی

15/06/1395 لغایت 20/06/1395

 

8

اعلام دانش آموختگی (صدور گواهی موقت)

20/06/1395 لغایت 25/06/1395

 

 
                                                    معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 

شیوه نامه اجرایی نحوه ارائه درس به صورت معرفی به استاد

مقدمه:

به منظور ایجاد وحدت رویه در ارائه درس به صورت معرفی به استاد و به استناد آئین نامه آموزشی دوره های کاردانی و کارشناسی ( پیوسته و ناپیوسته)  به شماره 244759/2 مورخ 24/12/1393 ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ؛ این شیوه نامه به شرح زیر، تهیه و تنظیم شده است.

ماده 1در صورتی که دانشجو در آخرین نیمسال تحصیلی برای دانش آموختگی حداکثر دو درس نظری داشته باشد، با تأیید گروه آموزشی و با رعایت سقف واحدهای آن نیمسال، می نواند دروس را به صورت معرفی به استاد در آن نیمسال یا دوره تابستان بگذراند. ( ماده 8 و تبصره های 2و3 ماده 7 آئین نامه آموزشی ).

تبصره 1-1:  ارائه دروس عملی، کارگاهی، کارورزی و پروژه به صورت معرفی به استاد برای تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی ممنوع است.

تبصره 1-2: چنانچه دانشجویی یک درس عملی – نظری را در نیمسال آخر اخذ نماید و در امتحان شرکت کرده ولی نمره قبولی بخش نظری را کسب نکند اما بخش عملی درس را با موفقیت گذرانده باشد، می تواند با رعایت مفاد ماده 1، بخش نظری آن درس را به صورت معرفی به استاد اخذ و پس از کسب نمره قبولی به همراه نمره عملی آن درس ثبت می شود. ( نمره گذاری دروس نظری – عملی مطابق سر فصل های مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که نمره آن باید به طورجداگانه در ستون های  مربوطه در سامانه آموزش ثبت گردد).

تبصره 1-3: درصورتی که دانشجو برای فراغت از تحصیل حداکثر 24 واحد درسی داشته باشد با رعایت سایر شرایط مندرج در آئین نامه آموزشی و این شیوه نامه می تواند با تایید شورای آموزشی پردیس در صورتی که 2 درس نظری در نیمسال آخر ارائه نشود، در همان نیمسال به صورت درس معرفی به استاد اخذ نماید .

ماده 2: دانشجو موظف است پس از اطمینان از گذراندن همه دروس و باقی ماندن صرفا" دو درس نظری، درخواست خود را برای اخذ درس به صورت معرفی به استاد به آموزش محل تحصیل خود، ارائه نماید. آموزش پردیس یا واحدهای تابعه باید در مدت (10 روز کاری) کلیه سوابق تحصیلی دانشجو را بررسی نموده و درصورت احراز شرایط (موضوع ماده1)، با هماهنگی گروه آموزشی و معاون آموزشی پردیس یا واحدهای تابعه، نسبت به تایید تقاضای معرفی به استاد، اقدام نماید، که  مسئولیت آن به عهده معاون آموزشی پردیس و رئیس واحدهای تابعه خواهد بود.

 ماده 3: شرایط اخذ درس به صورت معرفی به استاد، تنها در یکی از موارد زیر امکان پذیر است:

3-1- در صورتی که درس در ترم آخر ارائه نشده باشد و یا تعداد دانشجو برای تشکیل کلاس در آن گروه ورودی به حد نصاب لازم نرسد. (حد نصاب تشکیل کلاس برای دوره کارشناسی ناپیوسته 10 نفر و کارشناسی پیوسته 15 نفر می باشد).

3-2 امکان اخذ درس توسط دانشجو به صورت مهمان در پردیس ها و واحدهای تابعه آن استان وجود نداشته باشد.

2-3- سنوات تحصیلی دانشجو به اتمام رسیده باشد.

2-4- مشکل نظام وظیفه داشته باشد.

2-5- دانشجو در مقاطع بالاتر تحصیلی پذیرفته شده باشد.

ماده 4: انتخاب استاد برای برگزاری آزمون درس معرفی به استاد به عهده مدیرگروه مربوطه است.

تبصره: استاد درس مربوطه موظف است در تاریخ اعلام شده و به طور رسمی و با نظارت آموزش پردیس یا واحد های تابعه نسبت به برگزاری امتحان (به صورت کتبی) اقدام نموده و نمره  امتحان دانشجو را در مدت 5 روز در سامانه آموزش ثبت نماید.

ماده 5: دانشجو موظف است طبق برنامه مشخص شده از سوی آموزش و استاد، در جلسه امتحان شرکت نماید. چنانچه دانشجو در امتحان درس معرفی به استاد غیبت داشته باشد در صورت موجه بودن غیبت (با ارائه مستندات) و به تشخیص گروه آموزشی، درس می تواند حذف شود یا تاریخ دیگری برای امتحان مشخص گردد. در صورت غیبت غیرموجه، برای درس مذکور نمره صفر منظور می گردد

تبصره 5-1: زمان برگزاری امتحان؛ از هنگام انتخاب واحد درس  به صورت معرفی به استاد و امتحان آن حداقل 7 روز و حداکثر 20 روز برای آمادگی دانشجو لازم است.

تبصره 5-2: در صورتی که دانشجو مشکل سنوات داشته باشد یا درس را اخذ نموده و نمره قبولی را کسب نکرده باشد (نمره مردودی در سامانه آموزش درج و در سوابق تحصیلی وی ثبت خواهد شد)، در این شرایط، اخذ  مجدد درس معرفی به استاد پس از دریافت  مجوز گروه آموزشی یا کمیسیون موارد خاص امکان پذیر است.

تبصره 5-3-: تاریخ دانش آموختگی بعد از ثبت نهایی آخرین نمره دانشجو در سامانه آموزش می باشد.

ماده 6: آموزشگر درس معرفی به استاد باید دارای شرایط زیر باشد:

6-1- عنوان درس با رشته تحصیلی آموزشگر مطابقت داشته باشد.

6-2- در انتخاب آموزشگران اولویت با اعضای هیات علمی و مدرسین دانشگاه فرهنگیان است. در صورت عدم دسترسی به عضو هیات علمی و مدرسین دانشگاه فرهنگیان، پردیس ها و واحدهای تابعه می توانند از دبیران مامور آموزشی و مدرسان مدعو دارای گواهی صلاحیت تدریس در دانشگاه استفاده نمایند.

6-3- در دروس معارف اسلامی از مدرسان دارای صلاحیت مورد تأیید نهاد نمایندگی رهبری استفاده شود.

ماده 7: محاسبه ساعت تدریس درس معرفی به استاد برای تا 4 نفر دانشجو 4ساعت و برای بیشتر از 4 نفر به ازای هر نفر اضافی 3/0 ساعت اضافه گردد و تا سقف 6 ساعت قابل احتساب است.

 

این شیوه نامه در بیست و نهمین جلسه شورای تخصصی آموزش دانشگاه مورخ 20/02/1395 در7 ماده و 7 تبصره بررسی و به تصویب رسید و از ابتدای دوره تابستان سال 1395 لازم الاجرا است.

 

 

                                                                 معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی